Navigatie overslaan

We doen het samen

Dat is het motto van het SIKO Koersplan 2023-2027. Vanuit onze kernwaarden Lef, Verbinding, Verwondering, Creativiteit en Vertrouwen werken we in de komende jaren aan goed en ambitieus onderwijs, zodat alle kinderen gelijke kansen hebben om hun talent te ontdekken en ontwikkelen.

Aandacht voor taalontwikkeling bij Avonturijn

Monique Vleij (adjunct-directeur) en Tamara Teeuwen (intern begeleider) vertellen hoe Avonturijn met subsidie extra inzet op taalontwikkeling. “Dankzij extra mankracht kunnen we leerlingen op hun eigen niveau begeleiden. Ze groeien in zelfvertrouwen en zijn goed op weg naar niveau 1F.”

Een zachte landing in het onderwijs

Sianne van Tulder is leerkracht bij basisschool De Vlinder in Schiedam. “Waar je in andere sectoren eerst als junior start, ben je hier direct leerkracht. Je moet het maar gewoon doen. SIKO doet er alles aan om startende leerkrachten een zo zacht mogelijke landing te geven. Het bevalt me dat ik echt iets voor kinderen kan betekenen. Als een leerling vertelt dat ze bij een conflict op het schoolplein een win-win oplossing hebben gevonden, dat is wat mij gelukkig maakt.”
We werken vanuit lef, vertrouwen en creativiteit aan ambitieus onderwijs met gelijke kansen voor ieder kind.
alt text

Creativiteit

We hebben een onderzoekende houding en zijn creatief in het zoeken naar oplossingen voor nog onbekende situaties’
alt text

Lef

Wij geloven in onze leerlingen, onze leerkrachten en in de samenwerking tussen school en thuis. Zo ontstaat een veilige basis om te groeien.
alt text

Verbinding

Wij geloven in onze leerlingen, onze leerkrachten en in de samenwerking tussen school en thuis. Zo ontstaat een veilige basis om te groeien.
alt text

Vertrouwen

We stralen vertrouwen uit door te doen wat we zeggen en beloven. We hebben vertrouwen in ons eigen vakmanschap. Als we fouten maken voeren we een professionele dialoog en zijn we eerlijk’
alt text

Verwondering

We zijn nieuwsgierig naar elkaar en naar het onbekende. Daarom stellen we nieuwsgierige vragen

Aandacht voor taalontwikkeling bij Avonturijn

Monique Vleij (adjunct-directeur) en Tamara Teeuwen (intern begeleider) vertellen hoe Avonturijn met subsidie extra inzet op taalontwikkeling. “Dankzij extra mankracht kunnen we leerlingen op hun eigen niveau begeleiden. Ze groeien in zelfvertrouwen en zijn goed op weg naar niveau 1F.”

Een zachte landing in het onderwijs

Sianne van Tulder is leerkracht bij basisschool De Vlinder in Schiedam. “Waar je in andere sectoren eerst als junior start, ben je hier direct leerkracht. Je moet het maar gewoon doen. SIKO doet er alles aan om startende leerkrachten een zo zacht mogelijke landing te geven. Het bevalt me dat ik echt iets voor kinderen kan betekenen. Als een leerling vertelt dat ze bij een conflict op het schoolplein een win-win oplossing hebben gevonden, dat is wat mij gelukkig maakt.”

Werken aan onderwijskwaliteit bij SIKO

Carmen de Gruijl, beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit, vertelt hoe SIKO scholen ondersteunt in goed onderwijs. “Onze vakspecialisten delen kennis in netwerken. Zo bouwen we aan een kwaliteitscultuur waarin verbeteren vanzelfsprekend is. Op elke SIKO-school geven we met trots ambitieus onderwijs.”

Creatief omgaan met onderwijsgeld

Donovan Brand is financieel medewerker bij SIKO. Hij ondersteunt de directeuren en geeft inzicht op financieel gebied. "Het mooiste aan mijn werk is om te zien hoe de directeuren werken voor de kinderen. Daar help ik indirect aan mee. We moeten creatief omgaan met het budget dat we hebben en we zoeken samen naar mogelijkheden. SIKO kiest niet alleen voor zichzelf maar werkt ook samen met andere besturen vanuit een groter perspectief. We doen het samen, voor alle kinderen!"

De Rijke Dag bij Sint Willibrordus

Mariëlle Vorstenbos is directeur van basisschool Sint Willibrordus in Schiedam. Zij vertelt hoe de school met een breed naschools aanbod aan talentontwikkeling voor álle leerlingen doet. "We noemen dat de Rijke Dag. Hier heb je gewoon een fantastisch team voor nodig. En dat hebben 
we hier."

Het kind centraal bij IKC Blink

Ingeborg Pleijsier is adjunct-directeur bij IKC Blink in Schiedam. Zij vertelt hoe zij vanuit school de verbinding zoekt met andere scholen en organisaties in de wijk. "Als samenwerkingspartners hebben we elkaar nodig met hetzelfde doel: het kind centraal. Binnen SIKO krijg ik volop mogelijkheden om keuzes te maken, kansen te creëren en om fouten te maken. Ik ga elke dag blij naar huis, puur omdat ik het verschil kan maken."

Begrijpend lezen bij de BSA

Annemarie Damshuiser is coördinator en leerkracht bij de Brede School Academie (BSA) in Schiedam. Hira zit in groep 6 bij IKC Blink en gaat na schooltijd wekelijks naar de BSA. Annemarie en Hira vertellen welke kinderen naar de BSA komen en wat zij daar leren en doen. "Als je veel leest, word je beter in begrijpend lezen en leer je meer nieuwe woorden. Als onze leerlingen havoadvies krijgen, zeggen ze dit komt ook door de BSA. Dan zeg ik: dit komt ook door jouw eigen inzet."

Verbinding met ouders bij Kaleidoscoop

Kyra van Nimwegen is intern begeleider bij basisschool Kaleidoscoop in Schiedam. Ze volgt de opleiding tot Specialist Taal & Cultuur. Kyra vertelt hoe zij zorgt dat meertalige kinderen kunnen leren en meedoen op school. "Kinderen vinden de lessen in de taalklas erg leuk. Ik zie dat ze hun woordenschat vergroten en hun zelfvertrouwen opbouwen. We zijn echt samen bezig. We zoeken ook de verbinding met ouders. We willen allebei het beste voor hun kind. Daarin vinden we elkaar."