We doen het samen

Dat is het motto van het SIKO Koersplan 2023-2027.
Klik op onderstaande foto, lees het SIKO Koersplan 2023-27 en doe met ons mee.



Vanuit onze kernwaarden Lef, Verbinding, Verwondering, Creativiteit en Vertrouwen werken we in de komende jaren aan goed en ambitieus onderwijs, zodat alle kinderen gelijke kansen hebben om hun talent te ontdekken en ontwikkelen.

Begrijpend lezen bij de BSA

Annemarie Damshuiser is coördinator en leerkracht bij de Brede School Academie (BSA) in Schiedam. Hira zit in groep 6 bij IKC Blink en gaat na schooltijd wekelijks naar de BSA. Annemarie en Hira vertellen welke kinderen naar de BSA komen en wat zij daar leren en doen. "Als je veel leest, word je beter in begrijpend lezen en leer je meer nieuwe woorden. Als onze leerlingen havoadvies krijgen, zeggen ze dit komt ook door de BSA. Dan zeg ik: dit komt ook door jouw eigen inzet."

Bekijk deze video

De Rijke Dag

Mariëlle Vorstenbos is directeur van basisschool Sint Willibrordus in Schiedam. Zij vertelt hoe de school met een breed naschools aanbod aan talentontwikkeling voor álle leerlingen doet. "We noemen dat de Rijke Dag. Hier heb je gewoon een fantastisch team voor nodig. En dat hebben we hier."

Bekijk deze video

Aandacht voor taalontwikkeling 

Monique Vleij is adjunct-directeur en Tamara Teeuwen is intern begeleider bij basisschool Avonturijn. Zij vertellen hoe de school met de subsidie Verbetering Basisvaardigheden extra inzet op taalontwikkeling bij alle leerlingen "Met extra mankracht is het mogelijk om met leerlingen op school, op hun eigen niveau extra te oefenen. We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling en bespreken met ouders en met onze externe partners wat we nog meer kunnen doen. Kinderen worden zekerder en krijgen vertrouwen in hun eigen kunnen. De meeste leerlingen op onze school zijn nu goed op weg naar niveau 1F."

Bekijk deze video 

Werken aan onderwijskwaliteit

Carmen de Gruijl is beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit bij SIKO. Zij vertelt hoe we bij SIKO alle scholen ondersteunen bij het realiseren van kwalitatief goed onderwijs. "De vakspecialisten op onze scholen delen hun kennis in netwerken: taal en lezen, rekenen, bewegingsonderwijs en gedrag. Zo werken we aan een kwaliteitscultuur waar werken aan verbetering vanzelfsprekend is. Ik durf echt wel met trots te zeggen dat bij SIKO goed en ambitieus onderwijs wordt gegeven. Op elke school."

Bekijk deze video

Het kind centraal

Ingeborg Pleijsier is adjunct-directeur bij IKC Blink in Schiedam. Vanuit het integraal kindcentrum zoekt zij de verbinding met andere scholen en organisaties in de wijk. “Als samenwerkingspartners hebben we elkaar nodig met hetzelfde doel: het kind centraal. Binnen SIKO krijg ik volop mogelijkheden om keuzes te maken, kansen te creëren en om fouten te maken. Ik ga elke dag blij naar huis, puur omdat ik het verschil kan maken.”

 

Een zachte landing

Sianne van Tulder is leerkracht bij basisschool De Vlinder in Schiedam. “Waar je in andere sectoren eerst als junior start, ben je hier direct leerkracht. Je moet het maar gewoon doen. SIKO doet er alles aan om startende leerkrachten een zo zacht mogelijke landing te geven. Het bevalt me dat ik echt iets voor kinderen kan betekenen. Als een leerling vertelt dat ze bij een conflict op het schoolplein een win-win oplossing hebben gevonden, dát is wat mij gelukkig maakt.”

 

Creatief omgaan met budget

Donovan Brand is financieel medewerker bij SIKO. Hij ondersteunt de directeuren en geeft inzicht op financieel gebied. "Het mooiste aan mijn werk is om te zien hoe de directeuren werken voor de kinderen. Daar help ik indirect aan mee. We moeten creatief omgaan met het budget dat we hebben en we zoeken samen naar mogelijkheden. SIKO kiest niet alleen voor zichzelf maar werkt ook samen met andere besturen vanuit een groter perspectief. We doen het samen, voor alle kinderen!"

 

Verbinding met ouders

Kyra van Nimwegen is intern begeleider bij basisschool Kaleidoscoop in Schiedam. Ze volgt de opleiding tot Specialist Taal & Cultuur. Kyra zorgt in de taalklas dat meertalige kinderen kunnen leren en meedoen op school. "Kinderen vinden de lessen in de taalklas erg leuk. Ik zie dat ze hun woordenschat vergroten en hun zelfvertrouwen opbouwen. We zijn echt samen bezig. We zoeken ook de verbinding met ouders. We willen allebei het beste voor hun kind, daarin vinden we elkaar."